יום שני, 25 באוגוסט 2008

פול מקרטני מגיע

סוף-סוף אפשר לומר באמת הללויה. סר פול מקרטני, הנצר האמיתי שנותר לאגדה המופלאה של הביטלס, יגיע, והפעם זה באופן רשמי, להופעה אחת, בודדת ויחידה בפארק הירקון בסוף ספטמבר (25/9). מה שהתחיל בתור שמועות ראשוניות לפני שבועות רבים, התחזק לשמועות מבוססות בתקופה האחרונה ונהפך להודעה רשמית מצדו של מקרטני ומצדה של ההפקה הישראלית, ייחשב בהחלט כאקורד סיום אדיר לעונת הקיץ, ולאחת ההופעות הכי חשובות שנתקיימו בארץ בשנים האחרונות. כרגע, אין עדיין הודעה סופית על מיקומה של ההופעה, אך נראה שזאת תתקיים בפארק הירקון (או, לחילופין, באצטדיון רמת-גן). הפרטים המסכמים, כולל פירוט על להקת החימום ועל ההופעה עצמה, ימסרו במסיבת עיתונאים שתיערך באמצע השבוע.

נכון, היינו כבר עדים לבשורות משמחות מעין אלו (אומנם לא בסדר גודל ביטלסי, אבל נחשבות בכל זאת), ע"ע לאונרד כהן, "דפש מוד" וביורק, אך מסיבות שונות ומאכזבות, כל אלו נותרו שמות פוטנציאליים על הנייר, מי מסיבות של מכירות כרטיסים דלות, ומי מסיבות של מלחמה בצפון. המארגנים, וגם הדעה הרווחת, צופים כי זה ממש לא יהיה הסיפור עם מקרטני. עלות הכרטיס הגבוהה, הוצאות ההפקה, הפקקים הצפויים וכל היתר אמורים להידחק הרחק לאחור, כאשר לקהל המקומי תהיה הזדמנות יוצאת דופן לצפות בלייב באחד היוצרים המשפיעים ביותר במאה ה-20.

מכירות הכרטיסים, שצפויות להיכנס לסחרור החל מרגע הינתן האות, יכולות להיות סגירת מעגל סימבולית עם הפיאסקו הקודם שליווה את תולדות "הביטלס". כזכור, באמצע שנות השישים, הלהקה הייתה אמורה להגיע לישראל, ואולם הרשויות, ובייחוד יעקב שניידר, מנכ"ל משרד החינוך דאז (וגם אביו של השר-לשעבר יוסי שריד), חשש מפני השפעה קלוקלת של ההיפים מליברפול, ולמען הגנה על טוהר המידות של הצעירים הישראליים, החליט לשכנע את הממשלה (ובהצלחה) לסכל את ההופעה. עתה, כאשר סר מקרטני (שהוא בן 66, אגב) מנהל את סיבוב הפרידה העולמי שלו, ורגע לפני הורדת המסך על השריד האחרון ללהקה המופלאה ההיא, מזדמנת לקהל אופציה כמעט פואטית (שלא לומר ניו-אייגי'ת) לתיקון, 43 שנים לאחר הפספוס המביך ההוא. נכון, זה לא בדיוק "הביטלס", אבל זה בעצם הדבר הכי קרוב לשם.

מקרטני, שיגיע לישראל לאחר השלמת הטור האירופאי שלו, כולל הופעות בגיאורגיה ובטורקיה, ישלב בין מוזיקה מקריירת הסולו שלו לבין הקלאסיקות הגדולות של "הביטלס". The Sun , העיתון הלונדוני החשוב, ציין במהלך יולי כי מקרטני שואף בנחישות לצרף את ישראל לרזומה המתמשך שלו לאחר משא ומתן מפרך. לדברי גורמים שהיו מעורבים במגעים לקראת הסיכום, מקרטני צפוי להגיע יחד עם משלחת ענקית של 100 אנשי צוות והפקה לקראת ה-20 בחודש. עלות ההופעה מוערכת במליוני דולרים, אך סביר להניח שאם דוד ז'רז'בסקי, האמרגן הישראלי שעומד מאחורי רקימת הפרטים, לא היה מניח שהישראלים ינהרו בהמוניהם לפארק הירקון רגע לפני ערב ראש-השנה, הוא לא היה נכנס לעניין, ובהתלהבות. בכל זאת, לא בכל יום מזדמן לגוש-דן מי שהקים בתחילת שנות ה-60 יחד עם ג'ון לנון את "הביטלס", אליה הצטרפו גם רינגו סטאר וג'ורג' הריסון, למה שנהפכה תוך זמן קצר לרביעייה המשפיעה ביותר על המוזיקה הפופולרית מאז ומעולם. אומנם, "הביטלס" כבר לא איתנו מאז 1970, אבל ההיסטריה (וההיסטוריה) סביב הלהקה שעליה ממשיך לרכוב, ובהצלחה יתרה, גם מקרטני עצמו, נשמרת בעקביות, ואולי אף מתחזקת.

פול מקרטני בהופעה אחת בישראל
25/9 פארק הירקון, תל אביב.

אין תגובות: